2018-11-14

Imieniny: Celiny i Waleriana

Sponsoring sportowy w Polsce i na świecie

by Bartosz Kaluga on Lipiec 16, 2015

Sponsoring sportowy jest jedną z najszybciej rozwijających się form promocji. Jest połączeniem wielu elementów strategii marketingowych – od public relations poprzez product placement aż po reklamę. Transmisje sportowe są oglądane przez miliony widzów, nic więc dziwnego, że duże koncerny widzą w tym szansę na globalną i skuteczną promocję.

Jak podaje The Daily Telegraph, FIFA, największa organizacja międzynarodowa, zarabia około miliarda funtów przy okazji każdych mistrzostw świata w futbolu. Donatorzy piłkarskiej federacji są podzieleni na dwie grupy: zwykłych sponsorów oraz partnerów FIFA. Z tymi drugimi federacja podpisuje wieloletnie umowy, na mocy których korporacje przeznaczają ogromne kwoty (znacznie wyższe niż zwykli sponsorzy) na rzecz FIFA. W zamian za to partnerzy zyskują prawa między innymi do umieszczania swoich reklam i logotypów podczas wszystkich wielkich imprez organizowanych przez futbolową federację.

FIFA przyciąga komercyjnych gigantów

Największą marką związaną z FIFA jest Coca-Cola (od 1978 r.). W 2005 r. podpisała ośmioletnią umowę, na mocy której jest zobligowana zapłacić FIFA równowartość ok. 290 mln funtów. Adidas (oficjalny partner od 1970 r.), wieloletni dostawca piłek w czasie mistrzostw piłkarskich, w tym samym czasie zgodził się na umowę opiewającą na 186 mln funtów w ciągu ośmiu lat. Hyundai jest zobowiązany płacić 15 mln funtów rocznie do 2022 r., natomiast umowa partnerska z firmą Visa opiewa na kwotę 85 mln funtów (także na osiem lat). Jak szacuje brytyjska gazeta, budżet FIFA niemal w jednej trzeciej opiera się na umowach ze sponsorami.

Miliony za logo na koszulce

Kwoty, jakie globalna federacja zbiera od wielu potężnych sponsorów, nie robią wrażenia na bogatych piłkarskich klubach. Jak obliczył portal totalsportek.com, wśród dziesięciu największych umów sponsorskich w futbolowym świecie aż siedem dotyczyło klubów z brytyjskiej Premier League. W tym roku na koszulkach piłkarzy Manchesteru United znalazło się logo firmy Chevrolet. Motoryzacyjny gigant podpisał siedmioletnią umowę na kwotę 53 mln funtów. Dodatkowo Czerwone Diabły podpisały kontrakt z firmą Adidas opiewającą na kwotę 75 mln funtów. Na drugim miejscu wśród wartości kontraktów „koszulkowych” znalazła się Chelsea, której japońska firma oponiarska Yokohama zapłaci w ciągu pięciu lat 40 mln funtów. Za ulokowanie logo Fly Emirates na koszulkach Arsenalu linie lotnicze są zobowiązane zapłacić klubowi z Londynu do 2019 r. 30 mln funtów. Dopiero na czwartym miejscu znalazła się FC Barcelona, ale to dlatego, że jej kontrakt z Qatar Airways był zawierany w 2011 r. – opiewał na 27 mln funtów do 2016 r. Jednak biorąc pod uwagę nie tylko same umowy związane z prezentacją logo sponsora na koszulkach, ale wszystkie kontrakty komercyjne, klub ze stolicy Katalonii znalazłby się na trzecim miejscu z przychodami od sponsorów sięgającymi 170 mln euro.

Polski sport rozwija się dzięki sponsorom

Sponsoring sportowy w Polsce także rozwija się dynamicznie. Coraz więcej klubów i pojedynczych sportowców znajduje partnerów komercyjnych. Przykładem może być sponsorowanie przez Grupę PGE klubów GKS Bełchatów, Skra Bełchatów czy Turów Zgorzelec oraz sportowców indywidualnych – Zofii Klepackiej, Victora Borsuka czy Waldemara Stawowczyka.

Według raportu Izby Sportu i firmy Deloitte skuteczność tej formy promocji jest bardzo wysoka (ze stopą zwrotu sięgającą 30 proc.). Korzyści ze sponsoringu sportowego odczuwają nie tylko kluby, sportowcy i sami sponsorzy, ale także fani sportu. Inwestowanie w sport na wysokim poziomie i jego większa profesjonalizacja powodują, że zawody sportowe są coraz bardziej widowiskowe i atrakcyjne dla widzów.