2018-11-14

Imieniny: Celiny i Waleriana

Partnerstwo z Fundacją im. Kazimierza Pułaskiego

by Bartosz Kaluga on Październik 10, 2013 · 3 komentarze

W dobie coraz słabszej jakości mediów i ich tabloidyzacji, wiadomości które do nas docierają przestają być tymi najistotniejszymi i w znacznym stopniu upraszczają otaczającą nas rzeczywistość. Dlatego Portal Szydłowiecki ma przyjemność ogłosić nawiązanie współpracy z Fundacją im. Kazimierza Pułaskiego, niezależnym think tankiem specjalizującym się w polityce zagranicznej. Fundacja Pułaskiego posiada status organizacji partnerskiej Rady Europy i jest członkiem „Grupy Zagranica” zrzeszającej największe polskie organizacje pozarządowe zajmujące się współpracą z zagranicą. Tym samym, obok wymiaru typowo lokalnego, Portal Szydłowiecki będzie starał się przekazać istotne informacje z kraju i ze świata opatrzone rzetelnym, eksperckim komentarzem i analizą.

Tabloidyzacja mediów

W czasach coraz słabszej jakości mediów i ich tabloidyzacji, wiadomości które do nas docierają przestają być tymi najistotniejszymi i w znacznym stopniu upraszczają otaczającą nas rzeczywistość. Pod koniec ubiegłego roku szwajcarski dzienni „Le Temps” alarmował wygłaszając tezę, jakoby jakość informacji przekazywanej przez media stanowiła o jakości demokracji. Nie tak dawno jeden z popularniejszych polskich publicystów, Igor Janke, twórca salon24.pl zrezygnował z dziennikarstwa podając powód, że dziennikarstwo przestaje pełnić rolę do której zostało powołane. W wywiadzie dla w wpolityce.pl stwierdził:

Widzę dwa procesy. Z jednej strony toczącą się bardzo szybko degrengoladę dziennikarstwa w Polsce, obserwowaną od 2002-2003 roku. A z drugiej – światowe załamanie modelu funkcjonującego od wielu lat. Internet sprawił, że pojawiły setki tysięcy mediów konkurencyjnych wobec tych tradycyjnych. Zmienił się też model reklamowy.Igor Janke

Wielu wydawców papierowych mediów dostrzegło, że to właśnie w Internecie jest przyszłość. Stale spada liczba wydań papierowych, a media przenoszą się do Internetu (w Polsce nie jest to jeszcze tak gwałtowny proces jak na Zachodzie). Niestety nie świadczy to o tym, aby wzrósł poziom przekazu medialnego, wręcz odwrotnie.

Nowe media

Niestety wraz ze zmianą modelu reklamowego, który bazuje na liczbie wyświetleń i ilości unikalnych użytkowników na stronie, duże serwisy internetowe celowo skupiają się na graniu na emocjach, kreowaniu tanich sensacji. Najwięksi wydawcy mają coraz mniej funduszy dla dziennikarzy, którzy mogliby rzetelnie i wyczerpująco opisać dane zagadnienia. Tym samym najważniejsze problemy przedstawiane są w sposób jednostronny, są skrótowo omawiane i brak im rzetelnej analizy. Ponadto obok głównych mediów w Polsce, z których część wydaje się być już tymi typowo populistycznymi, istnieje również wiele mediów hermetycznych, czy to po ‘prawej’ czy ‘lewej’ stronie, które przekonują przekonanych do obranego światopoglądu. Tam gdzie brak rzetelnej i wyczerpującej analizy najłatwiej jest ‘napędzić’ ruch na stronach poprzez celowe kreowanie wątków emocjonalnych, czasami nawet umyślnie opatrzonych różnymi błędami merytorycznymi i stylistycznymi.

Kolejny czynnik który wpłynął na media to zmiana sposobu zaspokajania wiedzy informacyjnej. Umiera pokolenie czytelników, powstaje „pokolenie konsumentów informacji”. Coraz mniej czytamy, a najbardziej w natłoku informacji skupiamy się na krótkich i zwięzłych informacjach oraz obrazkach. Jest to jeden z powodów formy prezentowania ‘zajawkowych’ wiadomości. Oczywiście w sieci możemy wyszukać niemal wszystkie interesujące nas dane, również te o dobrej jakości z rzetelną analizą i komentarzem – technologia internetowa doprowadziła do eksplozji ilości dostępnych informacji. Jednak część tej naprawdę dobrej treści zaczyna być zamykana dla wszystkich użytkowników. Takim przełomowym moment wydarzył pod koniec ubiegłego roku, gdy Amerykański tygodnik „Newsweek” po niemal 80 latach istnienia przeniósł się do Internetu i ogłosił, że będzie oferował w sieci płatną treść. Ostatnie wydanie papierowe ukazało się 31 grudnia 2012 roku.

Myślę, że zamykanie treści w internecie jest procesem, którego nie da się już odwrócić. Nie dlatego, że będzie generował wielkie przychody, ale dlatego, że pozwala zbudować wartość treści – komentuje Rafał Oracz, prezes Online Media Group – I tak też postrzegam decyzję „Newsweeka” – nie jako symboliczny dowód na koniec prasy, a jako symboliczny początek nowego rozdziału, którym jest budowanie wartości treści w świecie cyfrowym.

Jak odnieść to wszystko do naszego lokalnego podwórka?

W naszym regionie – jak wiele innych najnowszych trendów mających miejsce czy to w Polsce czy na świecie, również i ten dotyczący mediów ma inny wymiar. Niestety korzystanie z Internetu w Powiecie Szydłowieckim nie jest jeszcze tak popularne – szczególnie pośród starszego pokolenia – dlatego do dużej części społeczeństwa można dotrzeć najefektywniej poprzez standardowe wydania papierowe. Skupiając się jednak na rozwoju Portal Szydłowiecki podjęliśmy kilka działań, aby przekazywać bardziej wyszukane informacje i dostępne w bardziej przyjaznej formie dla starszych użytkowników Internetu. Pierwszym z nich jest zmiana szaty graficznej Portalu i dodanie nowych funkcjonalności na stronie, które w łatwiejszy sposób pozwolą wyszukać najnowsze informacje z naszego regionu, a także te docelowe z każdej z gmin.

Drugi czynnik odnosi się do opisanej powyżej tabloidyzacji mediów. Warto, aby również lokalne media starały się informować o istotnych wydarzeniach w kraju i na świecie w sposób rzetelny, obiektywny, pozbawiony emocji komentarz. Żyjemy w zglobalizowanym świecie, czy tego chcemy czy nie, w świecie w którym Europa traci swoją dominującą rolę. Punkt ciężkości przechodzi do Azji, słabnie też rola Stanów Zjednoczonych. Dlatego to co dzieje się na krańcu jednego świata, ma wpływ również na nasz kraj, a także na naszą lokalną rzeczywistość. Z tej przyczyny nawet kilka dobrej jakości komentarzy czy analiz o sytuacji w kraju, czy na świecie, jest dobrem pożądanym nawet na takim Portalu lokalnym jakim jest Portal Szydłowiecki.

Mam nadzieję, że dzięki współpracy z Fundacją Pułaskiego będziemy systematycznie zamieszczać eksperckie analizy tych najważniejszych wydarzeń na świecie, którym czasami nie jest poświęcona wystarczająca ilość czasu w głównych krajowych mediach. Fundacja Pułaskiego skupia ponad 40 ekspertów i jest wydawcą Komentarza Międzynarodowego Pułaskiego, Raportu Pułaskiego, Stanowiska Pułaskiego i Informatora Pułaskiego, które są analizami kwestii istotnych dla bezpieczeństwa Polski. Eksperci Fundacji regularnie współpracują z mediami. Fundacja w swoich badaniach i analizach koncentruje się głównie na dwóch strategicznych dla Polski wektorach geograficznych: transatlantyckim oraz Rosji i obszarze postsowieckim. Merytorycznie tematyka obejmuje analizę szans i zagrożeń dla bezpieczeństwa krajowego i międzynarodowego w sferach gospodarczej, militarnej, społeczno-politycznej oraz informacyjnej.

Liczę również na to, że eksperci Fundacji spojrzą na nas przychylnym okiem i od czasu do czasu uda się przeprowadzić ciekawe wywiady, które będą odnosić się do naszej lokalnej rzeczywistości. Niemniej jednak najważniejszym celem powinno być tworzenie przez Portal Szydłowiecki, krok po kroku, społeczeństwa obywatelskiego na naszym lokalnym podwórku, a także umożliwenie naszym czytelnikom kreowania tematów, wyrażania opinii – komentowania wydarzeń politycznych, ekonomicznych czy kulturalnych w naszym regionie.  Im więcej komentarzy, im więcej osób dowie się o istnieniu Portalu Szydłowieckiego, tym szybciej powstanie medium lokalne, które w pełnym stopniu wypełni lukę opiniotwórczego medium lokalnego. Dlatego zachęcam do dialogu lokalnych samorządowców czy znane osobistości z regionu ziemi szydłowieckiej.

Zapraszam do dzielenia się informacją o Portalu Szydłowieckim i śledzenia nowych wpisów na łamach naszego Portalu.