2017-11-20

Imieniny: Tomasza i Tomisława

Kwasy tłuszczowe nienasycone

by Bartosz Kaluga on Listopad 9, 2016

1-chorby_cyw2


Tłuszcze zaliczają się do podstawowych źródeł energii, stanowiących jednocześnie materiał budulcowy żywych tkanek. Są one między innymi odpowiedzialne za dostarczanie witamin A, D, E i K do ludzkiego organizmu. Tłuszcze często wzbudzają wyłącznie negatywne skojarzenia, gdyż są uznawane za czynniki szkodzące zdrowiu oraz prowadzące do otyłości.

Tymczasem, wbrew pozorom, kwasy tłuszczowe nienasycone stanowią obowiązkowy element diety każdego człowieka, a ich niedobór, który zdarza się jednak wyjątkowo rzadko, może powodować różnego rodzaju problemy, uniemożliwiające normalne funkcjonowanie.

Czym są nienasycone kwasy tłuszczowe?

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to związki organiczne, które nie są co prawda produkowane w ludzkim organizmie, jednak stanowią substancje, wspomagające jego codzienną pracę. Można je podzielić na dwie grupy: kwasy jednonienasycone (MUFA) oraz kwasy wielonienasycone (PUFA). Do pierwszych zalicza się kwas oleinowy, przynależący do kwasów Omega-9, do drugich natomiast przynależą wszelkie kwasy Omega-3 oraz Omega-6. Jako podstawowy kwas z grupy Omega-3 wskazuje się kwas alfa-linolenowy (ALA), natomiast w przypadku grupy Omega-6 wymienia się kwas linolowy (LA). Tłuszcze nienasycone zawierają w szczególności produkty roślinne oraz ryby.

Naturalne źródła kwasów nienasyconych

Nienasycone kwasy tłuszczowe w naturalnej postaci można odnaleźć w tłuszczu rybim (tran) oraz w oleju lnianym. W mniejszych ilościach występują one również w orzechach włoskich, oleju rzepakowym i siemieniu lnianym.

Źródłem kwasów nienasyconych są również oleje jadalne (sojowy, słonecznikowy, sezamowy, z kiełków pszenicy, ogórecznika czy wiesiołka). Tłuszcze z tej grupy zawiera również mięso i tłuszcz (olej) kokosowy.

Dlaczego kwasy tłuszczowe nienasycone są tak cenne?

Kwasy tłuszczowe nienasycone mają wiele zalet. Przede wszystkim poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego oraz samego mózgu – na przykład kwas alfa-linolenowy stanowi jedno z najważniejszych źródeł kwasu DHA, którego niedobór może przyczynić się do wielu zaburzeń zdrowia psychicznego. Wszystkie kwasy tłuszczowe nienasycone przyczyniają się natomiast do zmniejszenia poziomu złego cholesterolu w organizmie. W ten sposób wspierają żyły i tętnice, jednocześnie zapobiegając groźnym chorobom układu krążenia, takim jak chociażby miażdżyca. Ich regularne spożywanie zmniejsza też ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowego.

Nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają też pozytywnie na stan włosów, skóry i paznokci. W tym wypadku nieocenione okazują się kwas cis-linolowy (CLA) oraz kwas gamma-linolenowy, tworzące ochronną warstwę naskórka i wpływające na elastyczność skóry. Dzięki nim uzyskuje się też jej właściwe nawilżenie oraz natłuszczenie, ponieważ objawiają one zdolność do wiązania wody w obrębie organizmu. Warto też wspomnieć, że spożywanie tłuszczy nienasyconych pomaga w walce z nadwagą.

Niedobór kwasów tłuszczowych nienasyconych może w pierwszej kolejności powodować problemy ze snem oraz ogólne osłabienie. Włosy, na skutek braku tych substancji, stają się matowe, natomiast odporność na choroby znacznie się obniża. Jako że człowiek, unikając pokarmów, bogatych w tłuszcze nienasycone, nie dostarcza odpowiedniej ilości kwasu DHA do mózgu, może doprowadzić nawet do upośledzenia jego procesów myślowych.

źródło: https://www.natural.pl/news/kwasy-tluszczowe-nienasycone/