2017-11-20

Imieniny: Tomasza i Tomisława

Klasa inna niż wszystkie! Czy to możliwe?

by Bartosz Kaluga on Listopad 2, 2016

img_3190


Jak wzmocnić w dziecku poczucie wartości? Można np. umożliwić mu poczucie sprawczości. Jak pokazać istniejące zawody? Zaprosić można ciekawą postać, która jest przedstawicielem danej profesji. Jak pokazać dziecku, że to, że mieszka w małej miejscowości nie zmienia faktu, że może podbić cały świat? Wskazać mu, że potrafi.

Bo dzieci dużo wiedzą, dużo potrafią, mają nieograniczoną wyobraźnię. To tylko my, dorośli, narzucamy im swoje schematy, pokazujemy to co sami znamy i co jest dla nas znane. Zabijając w mniejszych ludziach przy okazji kreację i wyobraźnię.

Dzięki przychylności Danuty Gnat, dyrektorki PSP nr 1, dwie instytucje: organizacja pozarządowa i szkoła, postanowiły przełamać pewne schematy. Towarzystwo Aktywnych Kulturalnie PROJEKTORIAT oraz Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Jana III Sobieskiego w Szydłowcu, zaproponowały dzieciom z klasy IIA i IIIA, niecodzienne warsztaty. Były to warsztaty architektoniczne z Anną Komorowską z krakowskiej Pracowni K. Żeby nie było to zwyczajne spotkanie, twórcy przyjęli formę zaangażowanej pracy twórczej i tak na „warsztat” właśnie, dzieci, wzięły swoją salę lekcyjną. Tą, w której codziennie spędzają kilka godzin.

Podczas dwóch dni warsztatowych, dzieci zamieniły się w architektów, dizajnerów, dziennikarzy, nauczycieli, detektywów. Mogły puścić wodze fantazji, co też ochoczo czynili. Ta mnogość ról, które dzieci przyjęły podczas warsztatów pomogła architektce w stworzeniu wstępnej koncepcji „Klasy innej niż wszystkie”.

Okazuje się, że aby nam się lepiej pracowało, uczyło i przebywało w jakimś pomieszczeniu wystarczą proste triki. Czasem wystarczy uporządkować przestrzeń, zwyczajnie ją posprzątać, ujednolicić kolory, przemalować ściany. Wpuścić światło do pomieszczenia.

W rezultacie powstało 13 stron z podsumowaniem warsztatów i wskazówkami Anny Komorowskiej.

Teraz, od nas dorosłych zależy co z koncepcji zostanie zrealizowane. Czy pokażemy dzieciom, że mają moc sprawczą.

Koordynatorkami i pomysłodawczyniami warsztatów są Katarzyna Karpeta wychowawczyni klasy IIA i Inga Pytka – Sobutka z TAK Projektoriat.

Projekt „warsztaty architektoniczne” zrealizowano w ramach projektu Kulturalni Edukatorzy – Mazowiecka Sieć Edukacji i Kultury.  „Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Bardzo Młoda Kultura 2016 – 2018 oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego”.

 bmklogotyp-wybrany-cmyk mikmazowsze-kolor

Inga Pytka – Sobutka
Foto. Inga PS