2018-11-16

Imieniny: Olimpii i Łazarza

Kiedy ruszy budowa „siódemki”?

by Bartosz Kaluga on Czerwiec 5, 2013

Jak czytamy na oficjalnym serwisie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej, Rada Ministrów przyjęła wczoraj tj. 4 czerwca załącznik nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Przyjęcie powyższego dokumentu ma umożliwić ogłoszenie jeszcze w tym roku około 50 postępowań przetargowych na drogi ekspresowe o długości 700 km o łącznej wartości przekraczającej 35 mld zł. Co najbardziej interesuje naszych mieszkańców – w załączniku jest również mowa o odcinku Radom – granica województwa mazowieckiego.

W komunikacie czytamy między innymi:

„Nowelizacja stanowi pierwszy krok do opracowania kompleksowego programu drogowego na przyszłą perspektywę. Pozwoli to zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych, płynne przejście z obecnej do przyszłej perspektywy. W związku z nową perspektywą finansową 2014-2020 planowana jest kontynuacja realizacji inwestycji drogowych na drogach szybkiego ruchu, których celem będzie budowa spójnej sieci drogowej w Polsce.
Decyzja o uzupełnieniu obecnego programu drogowego o nowy załącznik – załącznik nr 5, w którym wskazana została lista inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, oznaczać będzie możliwość ogłaszania przetargów na odcinki dróg ekspresowych już w bieżącym roku.
Oznacza to, że Rada Ministrów decydować będzie o przyznaniu ponad 35 mld zł na realizację dużych zadań drogowych. Dzięki tym środkom możliwe będzie zbudowanie ponad 700 km nowych dróg ekspresowych, kontynuowana będzie realizacja takich tras jak S3, S5, S7, S8 czy S17.”

W dalszej części wpisu na www.transport.gov.pl wymienione zostały konkretne odcinki wyżej wymienionych tras, na których będą realizowane inwestycje w ramach załącznika nr 5. Są to:

S3 Sulechów – Legnica

S3 Legnica – Lubawka

S5 Wrocław – Bydgoszcz odc. Poznań – Wronczyn, Radomicko – Kaczkowo, Korzeńsko – Wrocław, Gniezno – Mielno

S7 Warszawa – Gdańsk, odc. Olsztynek – Miłomłyn, Nidzica – Napierki

S7 Warszawa – Rabka, odc. Radom – Skarżysko Kamienna wraz z obwodnicą Radomia, Chęciny – granica województwa
świętokrzyskiego, Igołomska – Christo Botewa, Lubień – Rabka

S8 Radziejowice – Białystok, odc. Radziejowice – Paszków, granica województwa mazowieckiego – Zambrów, Wiśniewo – Jeżewo

S17 Warszawa – Lublin, odc. w. Zakręt – Kurów

S19 Lublin – Rzeszów, odc. obwodnica Lublina, w. Sokołów Małopolski Północ – Stobiema, w. Świlcza – w. Rzeszów Południe

S51 Olsztyn – Olsztynek

Komunikat Ministerstwa Transportu, B i G.W. stoi w sprzeczności z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, który orzekł niedawno, że decyzja środowiskowa dla siedmiokilometrowego odcinka pomiędzy granicą województwa mazowieckiego a węzłem S7-DK42 została wydana z rażącym naruszeniem prawa. Decyzja NSA cofałaby realizację tego odcinka co najmniej o 6 lat. I faktycznie wygląda na to że w okolicach Skarżyska zostanie dziura – pomimo faktu że od dwóch lat na budowę czeka wykarczowany las na wykupionych działkach.
Problemów na „siódemce” w promieniu stu kilometrów od Szydłowca jest więcej. Mostostal Warszawa nie skończył na czas obwodnicy Kielc i walczy o aneks terminowy (termin oddania prac minął z końcem maja 2013 roku). Opóźnienia również na obwodnicy Radomia gdzie GDDKiA sądzi się z hiszpańską firmą Dragados, która wygrała w 2010 przetarg na jej budowę (Generalna Dyrekcja przetarg unieważniła).

W całym tym zamieszaniu ani ekologów, ani polityków nie obchodzi dobro publiczne – rozumiane nie tylko jako los polskich wykonawców i podwykonawców (oraz ich pracowników) konkretnych odcinków, których system płatności realizowany przez GDDKiA doprowadza do upadku. Brak nowoczesnej sieci dróg ekspresowych i autostrad, to rocznie tysiące śmiertelnych ofiar wypadków – o czym za rzadko się mówi.

Źródło:

http://www.transport.gov.pl/2-482be1a920074-1796236-p_1.htm

http://forsal.pl/artykuly/707234,trasa_s7_decyzje_gddkia_razaco_naruszyly_prawo.html