2017-09-19

Imieniny: Ireny i Kleopatry

Jakie korzyści płyną z aktywności fizycznej?

by Bartosz Kaluga on Czerwiec 28, 2017

1-shutterstock_127325003a


Codzienna aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem naszego życia. Brak ruchu prowadzi bardzo często do zaburzeń naturalnych procesów fizjologicznych i metabolicznych. Codzienny trening zmniejsza znacznie ryzyko wystąpienia groźnych chorób, takich jak na przykład: cukrzyca, otyłość oraz choroby układu krążenia.

Dzieci a aktywność fizyczna

Już w dzieciństwie warto zacząć dbać o kondycję fizyczną. Warto zachęcać najmłodszych do aktywnego spędzania czasu. Już od dawna wiadomo, że dużo korzystniejsze dla zdrowia jest skakanie na skakance czy gra w piłkę, niż siedzenie przed komputerem. Im wcześniej wyrobimy w dzieciach prawidłowe nawyki, tym większe prawdopodobieństwo, że w przyszłości unikną poważnych problemów zdrowotnych.

Dorośli a aktywność fizyczna

Każdy dorosły człowiek powinien przeznaczać na aktywność fizyczną przynajmniej pół godziny dziennie. Natężenie i rodzaj ćwiczeń powinny być dobrane w sposób indywidualny. Osoby z nadwagą oraz otyłe powinny rozważyć zajęcia na basenie. Pływanie jest rodzajem aktywności fizycznej, która w minimalny sposób obciąża stawy i kości.

Bardzo popularnym rodzajem aktywności fizycznej, zwłaszcza wśród osób starszych, są szybkie spacery. Jest to nie tylko świetna forma rekreacji i spędzania wolnego czasu. Spacerując wzmacniamy  mięśnie brzucha, mięśnie pośladków, mięśnie nóg oraz mięśnie ramion. Podnosi się także ogólna wydolność organizmu. Codzienna aktywność fizyczna sprawia, że obniża się stężenie cholesterolu we krwi.

Jak dbać o formę?

Wiele osób wiąże aktywność fizyczną z ciężkimi ćwiczeniami w siłowni lub klubie fitness. Tymczasem aby zadbać o siebie wystarczy czasami wyjść z domu i się przespacerować po parku. Obciążenie musi być dostosowane do naszych możliwości. Jeśli więc nie mieliśmy kontaktu ze sportem przez ładnych parę lat nie powinniśmy rozpoczynać od bardzo intensywnych ćwiczeń.

Formę należy budować krok po kroku. Najważniejsza jest wytrwałość i konsekwencja. Z czasem, gdy organizm przyzwyczai się do codziennego wysiłku, można powoli zwiększać obciążenia w czasie ćwiczeń. Wtedy też można pomyśleć o ćwiczeniach w profesjonalnej siłowni lub klubie fitness.

Trenować można również w domu. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt, taki jak na przykład bieżnia elektryczna oraz drążek do podciągania . Najlepsze efekty przynosi wykonywanie naprzemiennie ćwiczeń aerobowych oraz siłowych. W ten sposób można skutecznie pozbyć się zbędnych kilogramów, poprawić kondycję fizyczną oraz poprawić wygląd swojego ciała.