2017-12-18

Imieniny:

Jak wygląda w praktyce leasing maszyn budowlanych? Podpowiadamy

by Bartosz Kaluga on Październik 7, 2017

1-ng-15320


Zakup maszyn budowlanych za gotówkę oznacza konieczność „wyłożenia” znacznej kwoty, co jest z reguły nieosiągalne dla przedsiębiorstw rozpoczynających działalność. Alternatywnym rozwiązaniem jest leasing, w ramach którego ze sprzętu można korzystać jak z własnego. Sprawdź jak to wygląda w praktyce.

Chociaż leasing maszyn budowlanych nie jest jeszcze tak popularny jak leasing samochodów osobowych, zainteresowanie nim rośnie. Taka forma finansowania pojazdu jest korzystnym rozwiązaniem, ponieważ pozwala rozłożyć koszty, a jednocześnie osiągnąć wiele korzyści podatkowych.

Leasing maszyn budowlanych – na czym polega?

Leasing maszyn budowlanych to forma finansowania, która obejmuje wszelkiego rodzaju sprzęt, m.in. koparki, minikoparki, ładowarki, spycharki, betoniarki czy środki transportu budowlanego. Firma leasingowa oddaje w użytkowanie wybraną maszynę leasingobiorcy w zamian za miesięczne raty leasingowe. Czas trwania finansowania oraz wysokość comiesięcznych rat określa umowa leasingowa.

Właścicielem przedmiotu umowy pozostaje leasingodawca, jednak leasingobiorca może ze sprzętu korzystać jak z własnego.

Leasing sprzętu budowlanego krok po kroku

Leasing maszyn budowlanych to forma finansowania, która – w przeciwieństwie do kredytu bankowego – wiąże się z dość uproszczonymi formalnościami. Niektóre firmy leasingowe rezygnują z wymogu przedstawiania dokumentów finansowych – wystarczy jedynie oświadczenie. Koniecznością jest natomiast dostarczenie odpowiednich dokumentów, które potwierdzają wiarygodność przedsiębiorstwa. Zalicza się do nich m.in.:

  • wpis do ewidencji działalności gospodarczej, KRS – w zależności od formy prowadzenia działalności
  • dokument potwierdzający nadanie NIP
  • dokument potwierdzający nadanie REGON
  • dowód osobisty właściciela, współwłaścicieli, osób upoważnionych do zawarcia umowy.

Dokumenty należy złożyć wraz z wypełnionym wnioskiem leasingowym.

Kolejny krok to uzyskanie decyzji, którą wydaje firma leasingowa. Jeśli przedsiębiorstwo pozytywnie przejdzie weryfikację, wówczas dochodzi do podpisania umowy. Zawiera ona szczegółowe informacje dotyczące przedmiotu leasingu oraz warunków spłaty.

Ostatnim krokiem z zakresu formalności jest uiszczenie opłaty wstępnej, tj. procentowej wartości leasingowego sprzętu budowlanego. Chociaż niektóre firmy leasingowe dopuszczają możliwość uregulowania opłaty wstępnej na poziomie 1%, najczęściej wymagana jest opłata rzędu 10-15%, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą.

Po dopełnieniu wszystkich formalności, przedsiębiorca staje się użytkownikiem przedmiotu leasingu. W zamian za comiesięczne opłaty, może korzystać z maszyny budowlanej jak z własnej.

Umowa leasingowa dobiegła końca – co dalej?

Jeżeli okres trwania leasingu dobiegł końca, leasingobiorca może wybrać jedno z dwóch rozwiązań:

  • zwrot użytkowanej maszyny budowlanej i np. wymiana jej na nową w ramach kolejnej umowy leasingowej
  • wykup sprzętu budowlanego – zgodnie z ustaloną w umowie opłatą.

Decydując się na drugie rozwiązanie, przedsiębiorca stanie się właścicielem maszyny po uregulowaniu należności.