Sezon wakacyjny już na horyzoncie, dlatego warto przyjrzeć się hotelowym obiektom i zdefiniować system nadawania obiektom gwiazdek. Czego spodziewać się po dwu-, trzy- i pięciogwiazdkowych kompleksach?
Gwiazdka – wyznacznik standardu
Nierzadko zdarza się tak, iż wybierając konkretny hotel w ramach wymarzonego pobytu gdzieś w Polsce lub za granicą, sugerujemy się liczbą gwiazdek, którą obiekt dumnie eksponuje. Dzieje się również tak, że przyjeżdżając do 4-gwiazdkowego hotelu jesteśmy rozczarowani i zdegustowani tym, co zastaliśmy, a przebywając w 2-gwiazdkowym jesteśmy pozytywnie zaskoczeni wysokim standardem godnym niejednej luksusowej lokalizacji. Otóż w każdym kraju system oceniania standardów hotelowych wygląda zupełnie inaczej i składają się na niego różne czynniki.
Im więcej, tym lepiej
Im więcej, tym lepiej i bardziej ekskluzywnie? Niekoniecznie. Warto pamiętać, że kategoryzacja standardów nie zamyka się wyłącznie w pięciu gwiazdkach. Stosowane są także systemy cztero- (Malta), siedmiogwiazdkowe (Dubaj) lub literowe (Grecja). Z kolei w Skandynawii nie klasyfikuje się obiektów hotelowych – to zadanie spoczywa na dedykowanych organach państwowych. Gwiazdki w Polsce przyznaje Marszałek danego województwa na podstawie ustawy o usługach turystycznych. Dla przykładu warto odwiedzić stronę internetową kaliskiego hotelu trzygwiazdkowego: http://www.hotel-calisia.pl/.
Co warunkuje system gwiazdek?
*- to podstawowe usługi hotelowe, wyposażenie pokoju w łóżko, szafkę nocną oraz szafę, umywalkę, obsługa hotelu komunikująca się w j. angielskim;
**- śniadanie zwykle w cenie noclegu, pokój z łazienką, telewizor, telefon, parking;
***- pokoje klimatyzowane, codzienna usługa house keepingu: wymiana pościeli i ręczników, restauracja, sauna, siłownia, obsługa komunikująca się w 2 językach obcych;
****- wysoka jakość wyposażenia pokoi + minibar i sejf, windy, room service 24h/7, lokalizacja w centrum;
*****- usługi najwyższej klasy, ekskluzywne wyposażenie pokoi, parking, winda, room service 24h/7, najlepsza lokalizacja, obsługa komunikująca się co najmniej dwoma językami obcymi.
Liczba gwiazdek zdecydowanie powinna świadczyć o standardzie i udogodnieniach w danym obiekcie hotelowym, niemniej warto mieć na uwadze częste rozbieżności w systemie kategoryzacji w zależności od kraju i zwyczajów.