2019-09-18

Imieniny: Piotra i Ziemowita

Czy gry akcji przyczyniają się do przemocy wśród młodych osób?

by Damian Ziółkowski on Maj 7, 2019

O tym czy można obwiniać gry za wzrost agresji u dzieci.

Wiele mówi się na temat tego, że gry wideo mogą wywoływać agresję. Niemal każdy łączy to z widzianą na ekranie brutalnością. Tymczasem sprawa nie jest wcale tak oczywista. Zachowania agresywne mogą powodować nawet niepozorne gry strategiczne za darmo i gry logiczne.

Agresja u graczy – badania

Przypadki różnorodnych zachowań młodzieży, związanych z przemocą i agresją, wywołały dawno temu szereg dyskusji o wpływie gier na dzieci i nastolatków. Niejednokrotnie zdarza się bowiem zaobserwować, że gracze, zwłaszcza w młodym wieku, przejawiają tego typu reakcje. Większość społeczeństwa utożsamia ten problem z pojawianiem się brutalnych wątków, które stanowią podstawę wielu gier. Przeprowadzane badania pokazują, że co prawda agresja na ekranie może wywołać podobną reakcję u gracza w realnym świecie, jednak nie trwa ona zbyt długo, a podobny efekt powodują również inne czynniki, jak choćby film, program telewizyjny czy lektura.

Jednocześnie agresywna reakcja mija wraz z zakończeniem danej aktywności i nie przekłada się na dalsze działania. Sam fakt brutalności w grach nie wpływa zatem np. na zwiększenie przestępczości wśród młodych ludzi. Badania wykazały nawet, że w krajach o najwyższej sprzedaży gier, występuje mniejsza częstotliwość zachowań związanych z przemocą.  Udowodniono przy okazji, że gry akcji mają wiele zalet, np. uczą szybkich decyzji, koncentracji na działaniu i rozwijają spostrzegawczość.

Skąd się bierze agresja u graczy?

Czy powyższe założenie sprawia, że u żadnego gracza nie mogą pojawić się zachowania agresywne? Nie jest to oczywiście prawda – spora grupa osób spędzających czas przed komputerem czy konsolą reaguje w ten sposób. Warto jednak podkreślić, że wedle badań naukowych powodem tego nie są brutalne motywy w grze. Przyczyną występowania agresji i przemocy u graczy może być jednak nadużywanie tego typu form rozrywki i poświęcanie jej coraz większej ilości czasu. Pojawia się wówczas forma uzależnienia, traktowana dziś jak choroba podobna do nałogu alkoholowego, nikotynowego czy narkotykowego.

Negatywne zmiany w zachowaniu występują jako reakcja na niepowodzenie, brak osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku lub są formą rozładowania napięcia czy wyrażenia sprzeciwu na prośbę o przerwanie czynności. Nie ma tu jednak znaczenia, czy gra polega na klasycznej bijatyce czy na ustawianiu kolorowych klocków według określonego wzoru. Mimo wszystko warto ograniczać dostęp do nieodpowiednich pozycji osobom nieletnim, ponieważ mogą one prowadzić choćby do zobojętnienia wobec widzianych często na ekranie aktów przemocy.

 

gameclash.pl/ – artykuł sponsorowany