2018-12-14

Imieniny:

Dwie próby oszustwa metodą „na wnuczka”

by Bartosz Kaluga on Sierpień 21, 2015

W dniu 20.08.2015r. w Szydłowcu doszło do dwóch zdarzeń, gdzie sprawcy podając się za bliskie osoby, próbowali oszukać starsze osoby i wyłudzić od nich pieniądze. Odpowiednia i zdecydowana postawa tych osób spowodowała, że nie doszło do oszustwa.

W czwartek (20.08.2015 r.) w godzinach popołudniowych do 81-letniej mieszkanki powiatu szydłowieckiego zadzwoniła kobieta z informacją, że wnuczka miała wypadek. Podobną informację, również telefonicznie otrzymała także 89-letniej mieszkanka naszego powiatu. Zadzwoniła do niej kobieta, podając się za córkę swojej rozmówczyni. Zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku przedstawiała „legendę” związaną z wypadkiem drogowym i informowała, że potrzebne są jej pieniądze na załatwienie sprawy. Właściwa reakcja kobiet w obu sytuacjach spowodowała, że do oszustwa nie doszło.

Na naszej stronie internetowej, za pośrednictwem prasy, oraz na spotkaniach z seniorami ostrzegaliśmy mieszkańców powiatu szydłowieckiego o działalności oszustów metodą „na wnuczka”, „na policjanta”.

W dalszym ciągu ostrzegamy przed takimi telefonami. Coraz częściej członkowie grup przestępczych podają się za policjantów CBŚP bądź funkcjonariuszy zajmujących się rozpracowywaniem oszustów. Bądźmy ostrożni i nie ufajmy osobom nieznajomym, z którymi rozmawiamy przez telefon! Prawdziwi policjanci NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.

Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. Niezwykle ważna jest także czujność pracowników banków.

W szczególności pamiętajmy o tym, że w momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich. Kolejne połączenia telefoniczne wykonujmy z innego aparatu, np. od sąsiada. Niestety zdarza się, że przestępcy przechwytują połączenia telefoniczne.

Pamiętajmy żeby zawsze potwierdzić taką informację, oddzwonić do córki, syna, wnuczki wnuczka oraz poinformować o takiej sytuacji Policję pod nr tel. 997 lub 112.

sierż. Marlena Skórkiewicz