2018-12-14

Imieniny:

Dlaczego naming firm i produktów jest tak istotny?

by Bartosz Kaluga on Grudzień 7, 2018

Naming, jedna z usług oferowanych przez agencje PR, to angielskie słowo oznaczające po prostu nazewnictwo. Ma ono kluczowe znaczenie, bowiem odpowiednia (lub nieodpowiednia) nazwa produktu może zadecydować o sukcesie rynkowym całej marki. Jak to możliwe?

O czym decyduje źle dobrana nazwa firmy, produktu lub usługi? 

Specjaliści z agencji E.C.H.O Communications zajmującej się szeroko zakreślonymi działaniami PR podkreślają, że stworzenie dobrej nazwy firmy, produktu lub usługi jest jednym z pierwszych czynników, od którego zależy ich sukces. Dlaczego? Sprawdźmy, jak nieodpowiednie podejście do namingu może zaszkodzić nam w prowadzeniu biznesu.

Terminy trudne do wymówienia lub zapamiętania

Wiele marek nie przyjmuje się na rynku ze względu na fakt, że ich nazwa jest po prostu zbyt trudna do zapamiętania lub nawet do wymówienia. Wyobraźmy sobie taką sytuację: przychodzimy do sklepu w celu kupienia określonego typu produktu, lecz nie mamy jeszcze żadnych preferencji, jeśli chodzi o producenta. Ekspedientka proponuje nam produkt A o prostej, łatwej do powtórzenia nazwie, i produkt B, którego nazwy nie jesteśmy w stanie powtórzyć nawet kilka sekund po jej usłyszeniu. To chyba oczywiste, na który się zdecydujemy, prawda?

Przestarzałe określenia

Warto pomyśleć też o tym, czy obecnie panujące trendy w nazewnictwie produktów i brandów utrzymają się przez kolejnych kilkanaście lat. Wciąż dostępne dziś na rynku artykuły polskich marek, które pod koniec lat 90. jak jeden mąż kończyły swoje nazwy albo na „światowe” -ex, albo na „patriotyczne” -pol, są dziś często uznawane za przestarzałe relikty poprzedniej epoki.

Termin zbyt popularny

Trudno również będzie nam się przebić, gdy nazwą naszego brandu będzie jakiś popularny rzeczownik czy przymiotnik, a my nie zainwestujemy w reklamy internetowe. Wyobraźmy sobie, że nowo powstała sieć nowoczesnych sklepów oferujących ekologiczne zioła wybrała na określenie swojej marki termin Lawenda. Liczba wyników wyszukiwania w Google, przez które będziemy musieli się przebić zanim dotrzemy do strony internetowej sklepu przerośnie nawet najwytrwalszych klientów, a i z dostępnością łatwo zapamiętywalnej domeny może być trudno.

Słowo niekojarzące się w ogóle z działalnością firmy

W tej kategorii dziesiątki przykładów możemy znaleźć w popularnym kulinarnym programie TVN, w którym znana restauratorka odwiedza niezbyt popularne knajpy i restauracje. Jeżeli termin będzie sugerował nam, że w środku serwuje się dania kuchni włoskiej, a w menu znajdziemy co najwyżej domową kuchnię polską, wyjdziemy rozczarowani i raczej już nie wrócimy. Z drugiej strony klienci poszukujący restauracji serwującej typowy polski obiad w ogóle nie wejdą do środka. Dlatego tak ważne jest, aby nazwa faktycznie odzwierciedlała w jakiś sposób to, czym nasza firma ma się zajmować.