2017-11-20

Imieniny: Tomasza i Tomisława

Czym się różni administrator od zarządcy?

by Bartosz Kaluga on Grudzień 1, 2016


Często używamy tych pojęć zamiennie. Jednak w rzeczywistości są to dwie różne osoby.

Zakres obowiązków i podmiotowość jest regulowana przepisami prawnymi. Są to, zatem dwie różne osoby, które mają różne obowiązki. Często używamy zamiennie tych nazw, sądząc, że to jedno i to samo. Błędy takie popełnia większość mieszkańców i właścicieli lokali.

Zacznijmy od zarządu

Każda wspólnota mieszkaniowa powinna ustanowić zarząd. Mogą go tworzyć właściciele lokali bądź też osoby z zewnątrz. Wówczas zarządzaniem i administrowaniem mogą zająć się właśnie zarząd. Jednak znaczna większość decyduje się powierzenie tych obowiązków osobom trzecim albo zatrudnienie firmy. Rzadko, który zarząd decyduje się na przejęcie całości obowiązków.

Powierz to fachowcom

Członkowie zarządu mają wiele innych obowiązków, zajmują się pracą zawodową albo zwyczajnie nie mają umiejętności do zajmowania się administrowaniem czy też zarządzaniem nieruchomości. Decydują się, zatem na wynajęcie firmy, np. http://www.provisor.pl/, która zajmie się kompleksową obsługa nieruchomości. To dobre rozwiązanie z kilku powodów. Po pierwsze zaoszczędzamy czas, po drugie mamy pewność, że zajmie się tym specjalistyczna firma i zrobi to profesjonalnie. Po trzecie, wiemy też, że taka firma posiada niezbędne certyfikaty, uprawnienia i przede wszystkim wie, jak działać, aby popełnić wszystkich obowiązków. Oczywiście wynajęcie zarządcy nie sprawia, że nie ma możliwości wglądu we wszystkie dokumenty. Możesz to zrobić w każdej chwili.

Administrator a zarządca

Różnica jest ogromna i dotyczy przede wszystkim obowiązków. Zarządca ma ich zdecydowanie więcej. Odpowiada, bowiem również za stan techniczny budynku. Musi dopilnować wszelkich terminów, kontroli, gwarancji itp. Ponadto załatwia sprawy bieżące z mieszkańcami. Wykonuje powierzone mu zadania, przyjmuje zgłoszenia. Odpowiada również za porządek zarówno w budynku, jak i na terenie należącym do nieruchomości. W czasie zimy odpowiada za odśnieżanie chodników, latem – za utrzymanie czystości na trawniku itp. Zarządca zajmuje się również dokumentacją. Należą do niego zarówno finanse, jak i sprawy techniczne. Wszelkie pozwolenia, kontrole itp. W ostateczności pracy jest naprawdę sporo. Im większa nieruchomość, tym oczywiście jest jej więcej. Administrator natomiast ma znacznie bardziej okrojone obowiązki. Jest to znacznie węższe pojęcie. W zależności od umowy, może zajmować się wykonywaniem tylko określonych prac, np. sporządzaniem samej dokumentacji bądź dopilnowaniem stanów technicznych urządzeń, znajdujących się w budynku.